20.5.2021

Cestovatel


Rád hodně cestuji a chodím na výlety. Umím se orientovat v mapách, určit světové strany a chodit podle turistického značení. Píšu si, jaká místa jsem navštívil a co mě na nich zaujalo.

Patroni:      Studánka

 0-1x        3-4x        0-1x        2-6x       2x

.



1. Orientace v terénu /

  • Startovní výzva
  • Najdu si mapu místa, kam půjdeme na výlet (s družinou, s rodinou) a mapu vezmu s sebou.
  • Během výletu mě vedoucí či rodič zastaví na náhodném místě, kde na první pohled není jasné, kde se nacházíme (např. ne přímo u kostela – lepší spíše v přírodě než ve městě). 
  • Dokáži přesto najít svoji pozici na mapě. Vysvětlím ostatním, podle jakých známých bodů jsem se orientoval (turistické značení, vesnice, kostely, kopce).
  • Na základě mých zjištění zorientuji mapu (bez kompasu nebo buzoly) a ukážu, kde je sever, jih, východ a západ.

2. Světové strany

  • Umím určit světové strany pomocí různých způsobů, např. podle papírové mapy (už umím z první výzvy), podle buzoly / kompasu, podle polohy slunce, hvězd nebo podle přírodních objektů (větve stromů, pařezy, mraveniště)
  • Vyzkouším si správně určit směr podle některého z přírodního objektů (tedy ne mapa a kompas)..
  • Nakreslím jednoduchý obrázek, který ukáže, jak se mi to povedlo a podle čeho jsem správný směr poznal.

3. Co dělat když se ztratím /

  • Vím, jak se zachovat, když se ztratím v různých situacích (na výletě v lese, v cizím městě, ve vlaku (když zapomenu vystoupit), na Hlavním nádraží.
  • Vyberu si jeden takový případ a vysvětlím šestce na schůzce či výpravě, jak se v takovém případě zachovám..
  • Úkol lze splnit i nakreslením jednoduchého komiksu, kde bude zřejmé, jak by sis s takovou situací poradil.

4. Mapy a turistické značky

  • Vyznám se v mapách, vím, kde je legenda, co je měřítko. Vím, jak se značí cesty, silnice, řeky, lesy, louky, vodní plochy. Znám turistická značení.

5. Jízdní řády

  • Vyznám se v jízdních řádech a umím najít spojení vlaků a autobusů.
  • Umím používat internet na vyhledávání odjezdů vlaků a autobusů.

6. Cestovatelský deník /

  • Alespoň půl roku si vedu cestovatelský deník (mám v něm alespoň 10 zápisů).
  • Do něj si zapisuji, jaká místa jsem navštívil, kolik kilometrů jsem ušel a co jsem se nového dozvěděl.

7. Družinová výprava

  • Až pojedeme na družinovou vícedenní výpravu, vymyslím výlet na zajímavé místo, které se poblíž nachází (např. hrad, zřícenina, jeskyně, památný strom, chráněné území) a kam si myslím, že by bylo dobré vyrazit.
  • Zjistím si o místě něco zajímavého a také naplánuji trasu výletu.
  • Po dobu výletu hlídám, že jdeme správně.

8. Můj tip na výlet /

  • Vyberu si místo, kam bych rád vyrazil s rodinou na výlet a po poradě s rodiči jej (společně s nimi nebo sám) naplánuji a zúčastním se jej.
  • Doporučím výlet ostatním členům družiny a sepíši o něm nejdůležitější informace (na papír nebo v počítači) tak, aby podle mého doporučení mohli na výlet vyrazit i ostatní (kde se místo nachází, jak se tam dostat, co je tam zajímavého, co se mi nejvíc líbilo). Místo dokumentu lze použít i video.

9. Plánek k pokladu /

  • Na výpravě, na táboře nebo v blízkosti mého bydliště (plním-li úkol s rodiči)  schovám „poklad”.
  • Nakreslím plánek, podle kterého ho bude hledat moje družina nebo moji rodiče. Plánek je srozumitelný natolik, že se vlčatům či rodičům podaří poklad najít.

10. Vybavení

  • Sám si zabalím na vícedenní výpravu (nebo na tábor) a nechám pak svou práci zkontrolovat rodiči. 
  • Vím, kde mám sbalené které věci. Na výpravě pak ukážu vedoucím, jak dobře jsem si zabalil a že se ve věcech vyznám.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *